Artículos, informes y presentaciones en Congresos
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Examinando Artículos, informes y presentaciones en Congresos por Autor "Larrea, Martín"
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Acceso Abierto Análisis de capturas de movimientos para la animación de humanos virtuales(2017) Urribarri, Dana; Larrea, Martín; Castro, Silvia MabelEl análisis del movimiento humano (HMA) se refiere al análisis e interpretación de los movimientos humanos en el tiempo. Durante décadas, fue un campo de investigación que atravesaba varias áreas: biología, psicología, multimedia, etc. En el campo de la visión por computadora, el HMA emergió gracias al video y a la aparición de sofisticados algoritmos de dominio público. Las tecnologías de captura de movimiento (Mo- Cap) han agregado al HMA la posibilidad de analizar el movimiento a partir de una representación en 3D del esqueleto. Por otro lado, hoy en día, los ambientes sintéticos habitados por humanos virtuales (HHVV) son habituales en un sinnúmero de aplicaciones. Sin embargo, crear un humano digital es una tarea sumamente compleja. Dado que estamos acostumbrados a cómo luce hasta el último detalle de un humano, cualquier imperfección en el HV es altamente perceptible y produce el rechazo de quien lo observa. La teoría del valle inquietante sostiene que cuanto más cerca se está de lograr algo artificialmente humano, mayor es el nivel de rechazo que hay en los observadores humanos. Un mejor entendimiento de los factores que hacen al movimiento humano reconocible y aceptable es de gran valor en las aplicaciones que requieren realismo en los movimientos de los personajes virtuales. - Artículo
Acceso Abierto Automatic suggestions to improve the quality of scatterplots during its creation: a case study of ontology and semantic reasoning applied to visualization(2019) Urribarri, Dana; Larrea, Martín; Castro, Silvia MabelThe process of creating a visualization is a very complex exploration activity and, even for skilled users, it can be difficult to produce an effective visualization. Since the result of such a process depends on the user’s decisions along it, one way to improve the probability of achieving a useful outcome is to assist the user in the configuration and preparation of the visualization. Our proposal consists in live suggestions on how to improve the visualization. These live suggestions are based on the user decisions, and are achieved by the integration of semantic reasoning into the visualization process. In this paper, we present a case study for scatterplots visualization that combines ontologies with a semantic reasoner and helps the user in the generation of an effective visualization. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Herramientas de visualización para la exploración de datos(2007) Martig, Sergio R.; Castro, Silvia Mabel; Larrea, Martín; Escarza, Sebastián; Urribarri, Dana; Escudero, Maximiliano; Ganuza, María LujánLos recientes avances en la tecnología disponibles para la sociedad en general están generando inmensos conjuntos de datos. Estos conjuntos desafían la habilidad de las comunidades científica y no científica en lo referente a medir, analizar y visualizar datos. Al mismo tiempo, las computadoras se están convirtiendo en una herramienta cada vez más habitual en la vida de cada vez más personas. Esto sugiere una necesidad crítica de herramientas y ambientes que habiliten un análisis visual de los conjuntos de datos que sea efectivo y eficiente y que pueda adaptarse tanto a las necesidades de los usuarios como a las de los diseñadores de las técnicas en los distintos dominios de Visualización - Documento de conferencia
Acceso Abierto An Open Source Solution for Money Bill Recognition for the Visually Impaired User using Smartphones(2018) Lang, Lucía; Gazcón, Nicolás Fernando; Larrea, MartínAccording to estimates made by the World Health Organization there are approximately 285 million people with visual disabilities. In Argentina, it is estimated that there are about 6 thousand blind people per million inhabitants. These people must face daily different situations that generate physical and psychological tension conditioning their quality of life. In particular in Argentina, one of these situations is to recognize and correctly differentiate the denomination of Argentine money bills. The current system used is heavily affected by the usage of the money bills. In this paper, we present the design and development of a novel application for mobile phones that automatically recognize money bills and credit cards. The application was design with the assistance of a visually impaired user. abstract environment. - Documento de conferencia
Acceso Abierto An Open-Source Spanish Video Game as a Case Study for the Development of an Interface for Users with Visual Impairment(2017) Güimil, Estefanía; Sacristán, Yésica; Urribarri, Dana; Larrea, MartínWith the growth of information provided through computer systems, it is fundamental and legally necessary, that everyone have equal access to the information in order to live fairly. For the last few years there have been a positive trend in the software industry to include people with disabilities as their target users. As a consequence of this, access for visually impaired users to software is improving. This brings new challenges from the Human Computer Interaction viewpoint. This paper describes the design, development and evaluation of an open source video game for visually impaired users in Spanish. This game was conceived as a case study for the Human Computer Interaction theory applied to those with visual problems. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Reconstrucción y animación 3D(2018) Urribarri, Dana; Larregui, Juan Ignacio; Larrea, Martín; Castro, Silvia MabelEn los campos de la Computación Gráfica y de la Visión por Computadora nos encontramos con dos desafíos importantes. En primer lugar, dentro del área de la Reconstrucción 3D, la recuperación de información de profundidad a partir de imágenes es una tarea laboriosa que requiere no sólo el análisis de características en las imágenes, sino también la correcta aplicación de las propiedades de la geometría de la perspectiva. Por otro lado, dentro del área de animación, conseguir una animación realista de humanos virtuales no es sólo una tarea sumamente compleja, sino que además, cualquier imperfección es altamente perceptible y produce el rechazo de quien lo observa. Es por esto que muchas aplicaciones utilizan capturas de movimientos para animar sus humanos virtuales. El objetivo general de esta línea de investigación consiste tanto en el estudio y análisis de técnicas de Reconstrucción 3D a partir de imágenes, como en el análisis de capturas de movimientos para identificar las principales características de los movimientos reales y modelar estos movimientos de manera que permitan ser reproducidos en la animaciones. Los trabajos se realizan dentro del VyGLab entre becarios y docentes investigadores de la Universidad Nacional del Sur. - Artículo
Acceso Abierto A visualization technique to assist in the comparison of large meteorological datasets(2022) Urribarri, Dana; Larrea, MartínThe comparison of meteorological data is a fundamental task within the techniques of meteorological forecasting due to the cyclical nature of the climate. However, interpretation of meteorological datasets can be difficult due to their large size. The goal of information visualization is to support a better understanding of the data what includes assisting the user in the data comparison process. However, few visualization techniques have been specifically developed to support the comparison process of big meteorological data. In this paper, we improved a visualization technique for large time-series comparison. The new technique is more suitable for the comparison of meteorological data. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Visualization to compare karate motion captures(2019) Urribarri, Dana; Larrea, Martín; Castro, Silvia Mabel; Puppo, EnricoMulti-dimensional time series from motion capture (MoCap) provide a rich source of data for human motion analysis, yet they are difficult to process and compare. We address MoCap data related to Karate katas, containing predefined sequences of movements, executed independently by several subjects with different timing and speed. We propose a combination of signal processing and data visualization techniques to analyze the misalignment between data from different subjects. We present a web app that implements this proposal, providing a visual comparison of time series, based on Dynamic Time Warping. - Documento de conferencia
Acceso Abierto White-Box Testing Framework for Object-Oriented Programming based on Message Sequence Specification(2018) Rodríguez Silva, Juan Ignacio; Larrea, MartínSoftware is a crucial element in the functionality of devices and industry. Likewise, the operation of an enterprise or organization depends largely on the reliability of the software systems used for supporting the business process or particular tasks. The quality of software has become the most important factor in determining the success of products or enterprises. In order to accomplish a quality software product several methodologies, techniques, and frameworks have been developed, each of them tailored to specific areas or characteristics of the software under review. This paper presents a white-box testing framework for Object- Oriented Programming based on Message Sequence Specification. In the context of an object-oriented program, our framework can be used to test the correct order in which the methods of a class are invoked by its clients. The implementation of the framework is based on aspect-oriented programming. - Documento de conferencia
Acceso Abierto White-box testing framework for object-oriented programming: an approach based on message sequence specification and aspect oriented programming(Springer, Cham, 2019) Larrea, Martín; Rodríguez Silva, Juan Ignacio; Selzer, Matías Nicolás; Urribarri, DanaThe quality of software has become one of the most important factor in determining the success of products or enterprises. This paper presents a white-box testing framework for Object-Oriented Programming based on Message Sequence Specification and Aspect Oriented Programming. In the context of an Object-Oriented program, our framework can be used to test the correct order in which the methods of a class are invoked.