Examinando por Autor "Casali, Ana"
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
- Artículo
Acceso Abierto COVID-19, Changes in Educational Practices and the Perception of Stress by University Educators in Latin America – a Post-pandemic Analysis(2023) Frango-Silveira, Ismar; Mendes-de-Araújo, Renata; Farinazzo-Martins, Valéria; Eliseo, Maria Amélia; Albuquerque-de-la-Higuera-Amato, Cibelle; Casali, Ana; Torres, Diego; Costas-Jauregui, Vladimir; Collazos, César; Muñoz, Darwin; De la Rosa-Feliz, Cinthia; Yangüez-Cervantes, Nilda; Villaba-Condori, Klinge Orlando; Ibarra, Manuel; Rodés-Paragarino, Virginia; Motz, Regina; de Ambrosis, Maria Viola; Silva-Sprock, AntonioThe COVID-19 pandemic brought about profound changes in social and professional contexts. Schools and universities all over the world were closed to curb the contamination. In a short period, many educators were forced to reinvent their classes in a non-classroom mode, mediated by technology. This scenario of overwork can lead educators to stress, favoring distress, anxiety, and depression due to the uncertainties resulting from the pandemic and the search for new knowledge acquisition. This paper shows the research results conducted by university educators in Latin America who have been exercising teaching activities during social isolation imposed by COVID-19. The results show that with just one exception, educators from all countries reported suffering from some stress-related aspects concerning some manner to remote teaching. Higher workload perception came from women, unfolding gender inequalities amplified during pandemics. There is no clear relationship between the degree of technological expertise and stress factors, although, in general, educators use more time to prepare learning material and monitor students’ progress. Technological infrastructure was not a big concern for those educators in big cities, but some fundamental infrastructure problems were reported due to each country’s economic reality or geographic conditions. - Artículo
Acceso Abierto Impacto del COVID-19 en docentes universitarios argentinos: cambio de prácticas, dificultades y aumento del estrés(2021) Casali, Ana; Torres, DiegoLa pandemia COVID-19 ha provocado cambios profundos en toda la sociedad. A partir de las medidas de aislamiento adoptadas, todo el sistema educativo basado fundamentalmente en la modalidad presencial, se ha visto obligado a sostener el proceso de enseñanza y aprendizaje de forma virtual. Sin embargo, la mayoría de los profesores no estaban preparados para este cambio tan brusco. Muchos tuvieron que adquirir conocimientos sobre el uso de tecnologías y enfoques pedagógicos para llevar adelante sus actividades, aumentando aún más su carga laboral. En este contexto, se han sumado además, otras tareas vinculadas a la atención del hogar y al cuidado de familiares a cargo.. En este contexto, este artículo muestra los resultados de una investigación realizada con profesores universitarios argentinos, cuyo objetivo fue comprender los factores de estrés relacionados con los cambios abruptos llevados a cabo en sus prácticas docentes como resultado de la pandemia. Los resultados obtenidos muestran un aumento significativo en la percepción de estrés en pandemia, una alta tasa de dificultades en el uso de herramientas tecnológicas para pasar de clases presenciales a virtuales, a pesar que la mayoría de las personas encuestadas poseen conocimientos informáticos.