LIFIA
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El Laboratorio de InvestigaciĆ³n y FormaciĆ³n en InformĆ”tica Avanzada de la Universidad Nacional de La Plata se encarga de investigaciĆ³n, desarrollo, formaciĆ³n y transferencia tecnolĆ³gica que contibuye al crecimiento y la madurez de las tecnologĆas de la informaciĆ³n. Desarrolla actividades de investigaciĆ³n en Ć”reas tales como: IngenierĆa Web, ComputaciĆ³n MĆ³vil y Ubicua, TeorĆa y MĆ©todos Formales, Ambientes Colaborativos y Web SemĆ”ntica, etc. Participa de proyectos de investigaciĆ³n nacionales e internacionales financiados por diferentes organismos cientĆficos y tecnolĆ³gicos. Promueve colaboraciĆ³n intensiva con investigadores de otras instituciones.
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Acceso Abierto Formalising sharing mechanisms in object-oriented paradigm(1997) ArgaraƱaz, VerĆ³nica; Baum, Gabriel; Pons, Claudia Fabiana; Presso, MarĆa JosĆ©; Prieto, MĆ”ximo; Romero, NataliaSharing of behavior is one of the most important features in the Object-Oriented paradigm. The two classical organisations of sharing are classes and prototypes, raising two different models and two families of object oriented languages. It has been largely discussed which of these two models is the most basic, giving the essence of the Object-Oriented paradigm.\nWe claim that sharing schemes can be constructed in a more basic model with just objects and messages. We analysed the features this model must express, specially the ability to share behavior. Abadi and Cardelli have defined a calculus of objects which represents the basic elements. They describe how to build the concepts of class based languages in their formalism.\nIn this work we show how to express delegation between concrete objects in the calculus. The key advantage of our contribution is that by providing per object delegation we can represent every sharing scheme possible in a prototype environment, thus completing the conviction that all the usual constructs found in OO can be built using only objects and messages.\nWe have defined sharing constructs for an object based (prototypes) high level language, and their translation into the formal calculus. This shows how constructs similar to those appearing in usual programming languages can be written in the formal calculus, and allows writing programs in the formalism without requiring understanding details about it. There are primitives to express the sharing relationship in object creation, to change that relationship and to reference the donor of an object. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Ciclones: diseƱo de una aplicaciĆ³n GIS usando orientaciĆ³n a objetos(1997) Gordillo, Silvia Ethel; Guaragna, GustavoEn este trabajo mostramos una aplicaciĆ³n GIS diseƱada utilizando tecnologĆa de orientaciĆ³n a objetos. Mostramos ademĆ”s el uso de algunos patterns en este Ć”mbito y discutimos acerca del impacto que tiene el empleo de los mismos en el diseƱo de esta aplicaciĆ³n. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Una arquitectura para manejar datos continuos en SIG(1999) Gordillo, Silvia Ethel; Polasek, Luis; Zambrano Polo y La Borda, Arturo FedericoLas aplicaciones geogrĆ”ficas en muchos casos implican la definiciĆ³n y manipulaciĆ³n de informaciĆ³n continua. Esto es de suma relevancia en Ć”reas como meteorologĆa y aplicaciones ambientales. Los sistemas de informaciĆ³n geogrĆ”fica carecen de herramientas que permitan el uso de este tipo de informaciĆ³n, lo que muchas veces impide contar con un anĆ”lisis completo. En este trabajo se describe una arquitectura orientada a objetos que permite el diseƱo y manipulaciĆ³n de datos continuos. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Sistemas de referencias para aplicaciones SIG(2000) Lliteras, Alejandra Beatriz; Gordillo, Silvia EthelEn este paper presentamos una arquitectura Orientada a Objetos para sistemas de referencias en el marco del diseƱo de aplicaciones geogrĆ”ficas.\nUn sistema de referencia, genera un marco espacial para una entidad geogrĆ”fica, brindando la informaciĆ³n y el comportamiento necesario para manipular los diferentes sistemas de coordenadas y unidades involucradas.\nEl sistema de referencias ha sido descompuesto en componentes, mediante las cuales, se logra no solo desacoplar comportamiento sino que ademĆ”s permiten la configuraciĆ³n del mismo de acuerdo a los requerimientos de la aplicaciĆ³n.\nLa intenciĆ³n de este trabajo es proveer los mecanismos necesarios para definir distintos sistemas de referencia, asociados a los objetos de la aplicaciĆ³n , asĆ como los mĆ©todos de conversiĆ³n necesarios para poder operar entre ellos, ya que actualmente existen diversos sistemas de referencias en uso, en forma transparente y extensible - Documento de conferencia
Acceso Abierto Un framework para la construcciĆ³n de aplicaciones de comunicaciĆ³n textual sincrĆ³nica(2001) GarcĆa, Fernando; De Sogos, Diego; Naso, Federico; Tesoriero, Ricardo; FernĆ”ndez, AlejandroTeniendo en cuenta el gran avance de las intercomunicaciones y de las herramientas informĆ”ticas existentes para tales propĆ³sitos, hay una herramienta que no evolucionĆ³ a la par del resto, el chat.\nEl chat es la herramienta mas popularmente utilizada para el sustento de actividades de grupo distribuida asĆ como en el aprendizaje asistido por computadoras. Si tenemos en cuenta que cada una de estas actividades tiene sus propias caracterĆsticas de comunicaciĆ³n es de esperar que se cuente con distintas variedades de chat.\nNosotros atacamos este problema construyendo un framework [2,7] que permite crear herramientas de chat de una forma fĆ”cil, sencilla, rĆ”pida y flexible. La base de este trabajo es COAST [15], un framework groupware[9] que provee independencia del mecanismo de persistencia y comunicaciĆ³n subyacentes. - Documento de conferencia
Acceso Abierto AnĆ”lisis y conclusiones de la primera evaluaciĆ³n del portal B-Navigator(2003) Harari, Ivana; DĆaz, Francisco Javier; Ferreyra, JosĆ© AlbertoEl portal de accesibilidad B-Navigator constituye un puente digital entre usuarios discapacitados visuales e Internet. El mismo ofrece dos funcionalidades bĆ”sicas: primero, āhace accesibleā la pĆ”gina solicitada por el usuario aplicĆ”ndole las normativas de accesibilidad establecidas por organismos internacionales. Y segundo, āintegraā diferentes herramientas de adaptaciĆ³n como sintetizador de voz, ampliaciĆ³n de pantalla, lector de documentos, que incorpora en forma automatizada a la pĆ”gina visitada, aunque Ć©sta originalmente no los provea.\nEn este artĆculo se presenta la evaluaciĆ³n realizada sobre una versiĆ³n prototĆpica del portal, en donde participaron veinte usuarios con diferentes grados de disminuciĆ³n visual y ceguera. El mismo fue montado sobre un ambiente simulado de Internet, en la red interna de computadoras de la Biblioteca Braille de la ciudad de La Plata.\nLos resultados de esta evaluaciĆ³n fueron muy satisfactorios. Se trabajĆ³ con una correcta muestra de usuarios, permitiĆ³ poner a prueba al portal sobre diferentes aspectos, como su grado de asistencia, su eficacia en la interacciĆ³n, su capacidad de adaptaciĆ³n y personalizaciĆ³n, pudiendo asĆ tener una mediciĆ³n concreta sobre la calidad del producto; permitiendo culminar con el desarrollo del portal y poder montarlo definitivamente en la Web para que pueda ser utilizado por todos sin discriminaciones. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Aplicando restricciones en un datawarehouse temporal utilizando UML/OCL(2003) Neil, Carlos; Pons, Claudia FabianaUn datawarehouse es una colecciĆ³n de datos no volĆ”tiles, variables en el tiempo y orientado a un tema especĆfico utilizado para tomar decisiones. La necesidad de registrar valores que permitan evaluar tendencias, variaciones, mĆ”ximos y mĆnimos, justifican considerar en el diseƱo la evoluciĆ³n temporal de atributos o interrelaciones. La determinaciĆ³n de restricciones que permitan mantener la consistencia de los datos almacenados e impidan los solapamientos de rangos temporales, permiten conservar la integridad de la base de datos. En la etapa de modelado la determinaciĆ³n de estas restricciones se realizan de manera informal.\nEstablecer sin ambigĆ¼edad las mismas no es posible sin un lenguaje apropiado.\nProponemos determinar restricciones en el modelo de datos transformando el esquema multidimensional temporal a UML y emplear OCL para documentar dichas limitaciones. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Optimizaciones del portal de accesibilidad para disminuidos visuales y ciegos(2004) Harari, Ivana; DĆaz, Francisco Javier; Ferreyra, JosĆ© AlbertoB-Navigator es un portal de accesibilidad para discapacitados visuales y ciegos. Su objetivo principal es brindarle al discapacitado un ambiente sencillo donde se le facilita el acceso a Internet y se le asiste en su navegaciĆ³n por la Web. No requiere que el usuario tenga conocimientos informĆ”ticos elevados, ni que tenga la necesidad de adaptar su ordenador con dispositivos complejos o programas adicionales costosos, preparados para suplir sus carencias.\nFundamentalmente, el Portal funciona de la siguiente manera: el mismo transforma automĆ”ticamente cualquier pĆ”gina solicitada por el discapacitado, en una pĆ”gina accesible y normalizada de acuerdo a la W3C-WAI (World Wide Web Consortium - Web Accesibility Initiative), personalizada de acuerdo a la afecciĆ³n visual del lector, con servicios de asistencia y comunicaciĆ³n, y con adaptaciones integradas como lector de pantalla, de documento, magnificador de pantalla.\nEsto se logra desde modificando el cĆ³digo original como agregĆ”ndole nuevo cĆ³digo html y nuevos scripts necesarios tanto para aplicarle las normas de accesibilidad como para adecuar el formato del contenido de la pĆ”gina de acuerdo al usuario. - ArtĆculo
Acceso Abierto The accessible Web portal B-Navigator: prototype evaluation(2005) Harari, Ivana; Ferreyra, JosĆ© Alberto; DĆaz, Francisco JavierThe accessible Web portal B-Navigator constitutes a digital medium between visually impaired and blind people, and Internet. This portal offers two basic functions: firstly, it makes accessible the Web page solicited by the user applying the accessibility norms recommended by international organizations; secondly, it integrates different adaptations like screen magnifiers, document readers, which are incorporated automatically in the Web page visited although they were not been provided in the original design. This article presents an evaluation performed to a prototype of the B-Navigator portal, where twenty users with different visual disability levels have participated. It was mounted in the Braille Library of La Plata city, where an Internet environment was simulated. The evaluation results were very useful. The users selection was adequately and lets us to test the performance, the assistance level, the efficiency of the human-computer interaction, the capacity of adaptation of the portal. In this manner, the quality of the product was analyzed. This work was a great incentive to finish the portal development and to publish it definitively in the Web in order to be used by all of us without discriminations. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Designing Pervasive Services for Physical Hypermedia Applications(2006) Challiol, Cecilia; Gordillo, Silvia Ethel; Rossi, Gustavo HĆ©ctor; Laurini, RobertIn this paper we describe the design and implementation of a software substrate for building pervasive services in the context of physical hypermedia applications. We first introduce the main ideas behind physical hypermedia; next we argue that physical navigation requires some software support to improve accessibility to real world objects. We next describe an architectural framework that supports specification and deployment of pervasive services. Some simple examples of use are presented. We conclude by comparing our work with othersā and describing further work we are pursuing. - ArtĆculo
Acceso Abierto Systematic Development of Physical Hypermedia Applications(2006) Challiol, Cecilia; Rossi, Gustavo HĆ©ctor; Gordillo, Silvia Ethel; De CristĆ³folo, ValeriaIn this paper we present a model-based approach for the development of physical hypermedia applications, i.e. those mobile (Web) applications in which physical and digital objects are related and explored using the hypermedia paradigm. We describe an extension of the Object-Oriented Hypermedia Design Method (OOHDM) and present an improvement of the popular Model-View-Controller (MVC) metaphor to incorporate the concept of located object; we illustrate the idea with a framework implementation using Jakarta Struts. We first review the state of the art of this kind of software systems, stressing the need of a systematic design and implementation approach; we briefly present a light extension to the OOHDM design approach, incorporating physical objects and āwalkableā links. We next present a Web application framework for deploying physical hypermedia software and show an example of use. We evaluate our approach and finally we discuss some further work we are pursuing. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Designing and Implementing Physical Hypermedia Applications(2006) Challiol, Cecilia; Rossi, Gustavo HĆ©ctor; Gordillo, Silvia Ethel; De CristĆ³folo, ValeriaIn this paper we present a design approach and a software framework for building physical hypermedia applications, i.e. those mobile (Web) applications in which physical and digital objects are related and explored using the hypermedia paradigm. We show how we extended the popular MVC metaphor by incorporating the concept of located object, and we describe a framework implementation using Jakarta Struts. We first review the state of the art of this kind of software systems, stressing the need of a systematic design and implementation approach; we briefly present a light extension to the OOHDM design approach, incorporating physical objects and āwalkableā links. We next present a Web application framework for deploying physical hypermedia software and show an example of use. We compare our approach with others in this field and finally we discuss some further work we are pursuing. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Context-Aware Services for Physical Hypermedia Applications(2006) Rossi, Gustavo HĆ©ctor; Gordillo, Silvia Ethel; Challiol, Cecilia; Fortier, AndrĆ©sIn this paper we present an approach for designing and deploying context-aware services in the context of physical hypermedia applications, those applications in which mobile users explore real and digital objects using the hypermedia paradigm. We show how to adapt the objectsā response to the userās navigation context by changing the role these objects play in the userās travel. We first motivate our research with a simple example and survey some related work; next we introduce the concept of travel object and show that physical objects might assume the role of different type of travel objects. We then present an architectural approach for context-aware services and describe its evolution into a software substrate for physical hypermedia services. We conclude by indicating some further work we are pursuing. - ArtĆculo
Acceso Abierto Portal de accesibilidad para disminuidos visuales y ciegos(2006) DĆaz, Francisco Javier; Harari, Ivana; Ferreyra, JosĆ© AlbertoEl desarrollo y avance tecnolĆ³gico exigen cada vez mayor preparaciĆ³n por parte de los hombres. Si las personas con algĆŗn impedimento tienen dificultades para acceder a recursos que satisfagan sus necesidades bĆ”sicas, con el advenimiento y expansiĆ³n de nuevas tecnologĆas, se les abre una laguna inconmensurable entre ellas y el mundo que les rodea. Las discapacidades fĆsicas siempre han sido un impedimento en un mundo diseƱado por, y para personas ānormalesā. Las arquitecturas, no sĆ³lo las urbanas, sino que tambiĆ©n las de distintos elementos cotidianos a los que se ve enfrentado una persona con capacidades especiales, no son la excepciĆ³n. Los artefactos y utensilios cotidianos no estĆ”n pensados para un uso universal sino que para una parte de la sociedad que lo compone. Internet, como nuevo medio de comunicaciĆ³n y reuniĆ³n virtual, no estĆ” al margen de estas crĆticas. Por medio de la red mundial no sĆ³lo podemos comunicarnos, sino tambiĆ©n hacer infinidades de actividades que mejoran nuestra calidad de vida. Pero estos logros que parecen acercar y brindar nuevas posibilidades al mundo, han originado una nueva barrera para los discapacitados, en particular a los minusvĆ”lidos visuales. Los individuos pertenecientes a este sector de la comunidad, se ven imposibilitados de aprovechar esta nueva herramienta informĆ”tica, excluyĆ©ndolos cada vez mĆ”s. - Documento de conferencia
Acceso Abierto La āvalijita viajeraā: descripciĆ³n de un sistema especializado para niƱos preescolares minusvĆ”lidos visuales y ciegos(2006) Rodrigo, MarĆa; Ferreyra, JosĆ© AlbertoLa TecnologĆa InformĆ”tica (TI) es un instrumento eficaz que, aplicado en el Ć”rea educativa, permite auxiliar a los pedagogos que trabajan en la estimulaciĆ³n temprana de niƱos con algĆŗn tipo de minusvalĆa. El CEREN dentro de su lĆnea de investigaciĆ³n y transferencia en promociĆ³n del desarrollo infantil, estĆ” desarrollando un sistema especializado, constituido por un software y un conjunto de elementos concretos, cuyo objetivo es el apoyo del docente como herramienta auxiliar; siendo su meta facilitar un adecuado apresto escolar en estos niƱos de acuerdo a sus necesidades. Esta presentaciĆ³n describe dicho sistema y las observaciones preliminares surgidas de su utilizaciĆ³n con un grupo de niƱos preescolares que asisten al Servicio de AtenciĆ³n Temprana del Desarrollo Infantil de la Escuela Especial 515, Gonnet, Provincia de Buenos Aires. El monitoreo tiene como objetivo relevar la calidad del sistema y la apreciaciĆ³n de los docentes sobre el uso y la interacciĆ³n con el sistema por parte de los niƱos. A partir de este primer monitoreo se plantean ajustes de la herramienta, alternativas de uso y cambios pertinentes para la replicaciĆ³n de la experiencia en otros establecimientos educativos. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Browsing Semantics in Context-Aware Mobile Hypermedia(2007) Challiol, Cecilia; MuƱoz, AgustĆn; Rossi, Gustavo HĆ©ctor; Gordillo, Silvia Ethel; Fortier, AndrĆ©s; Laurini, RobertMobile hypermedia applications combine the well-known advantages of the navigational paradigm of the Web with the capabilities of location-aware software. However, there are some subtleties to integrate them synergistically. In this paper we analyze different aspects related with navigation semantics in mobile hypermedia; in particular we discuss the problems which arise in the use of the familiar backward and forward operations when physical navigation in the real world is involved. Using a motivating example, we present a simple model to handle physical and digital navigation in a cohesive way. We also describe a modular implementation of our ideas in an architecture which support context-aware services. - Documento de conferencia
Acceso Abierto A Flexible Architecture for Context-Aware Physical Hypermedia(2007) Challiol, Cecilia; Fortier, AndrƩs; Gordillo, Silvia Ethel; Rossi, Gustavo HƩctorIn this paper we present the rationale and the main components for a modular and extensible architecture for building and deploying physical hypermedia software. We show that this kind of software systems poses strong requirements on supporting software (such as Web browsers) because they involve complex context-aware navigation semantics. By using some simple archetypical examples we also show how to provide context-aware assistance to the mobile user, as he explores the physical world. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Physical Hypermedia: a Context-Aware Approach(2007) Fortier, AndrĆ©s; Challiol, Cecilia; Rossi, Gustavo HĆ©ctor; Gordillo, Silvia EthelIn this paper we describe an original architecture for building and deploying physical hypermedia applications, i.e. those applications in which digital and real world objects are linked together using the well-known navigational metaphor of the World Wide Web. We also explain how our architecture evolved from a substrate for implementing location-based services to a powerful and open basis for supporting different navigation semantics and for building travel assistance services according to the current userās context. After motivating our research and describing the architecture, we illustrate our ideas with some simple examples and compare our research with other related work in the subject. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Model-Based Concerns Mashups for Mobile Hypermedia(2008) Challiol, Cecilia; Fortier, AndrĆ©s; Gordillo, Silvia Ethel; Rossi, Gustavo HĆ©ctorMobile (or Physical) Hypermedia combines the navigational style typical of Web applications with the functionality of location and context-aware software. Users explore digital and physical relationships while accessing to information about their actual location, e.g. the object in front of them. Similar to āconventionalā Web applications one might suffer usability problems when dealing with multiple informational concerns, but the situation gets worse because of screen size issues, the need to avoid user distraction, etc. In this paper we outline our model based approach for building mobile hypermedia applications by combining (āmashing upā) information corresponding to multiple concerns in a modular, usable way. Architectural issues are discussed and a simple example is presented together with its implementation. - ArtĆculo
Acceso Abierto Architectural and Implementation Issues for a Context-Aware Hypermedia Platform(2008) Challiol, Cecilia; Fortier, AndrƩs; Gordillo, Silvia Ethel; Rossi, Gustavo HƩctorIn this paper we present the rationale and the main components of a modular and extensible architecture for building and deploying mobile hypermedia software. Using some simple archetypical examples we show how to provide context-aware assistance to the mobile user, as he explores the physical world. We also show that this kind of software systems poses strong requirements on supporting software (such as Web browsers) and we explain how to provide a modular software substrate to support these requirements. This paper shows how to use some simple concepts to develop complex context-aware systems, which are evolvable and easy to extend.