Artículos, informes y presentaciones en Congresos
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Examinando Artículos, informes y presentaciones en Congresos por Autor "Camino, Nora Beatriz"
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Acceso Abierto Biodiversity of entomonematodes parasitizing soil pest white grubs (Scarabaeidae) of Buenos Aires, Argentina(2014) Camino, Nora Beatriz; Achinelly, María Fernanda; Rusconi, José Matías; Eliceche, Daiana; Salas, AugustoThis work was carried out between 2006-2010 in wheat fields of the Pampas, Argentina, in order to determine species of nematode parasites and pathogens of white grubs, soil major pest. Samples were taken with shovel in randomly selected sites. Nymphs of Diloboderus abderus and Cyclocephalla signaticollis (Scarabaeidae) were collected. Thirteen species of nematodes belonging to 5 families (Mermithidae, Thelastomatidae, Travassonematidae, Diplogasteridae and Rhabditidae) were determined. The richness species values were 1 for Cyclocephalla signaticollis and 12 for Diloboderus abderus. The thelastomatids and rhabdítids were the largest group of nematodes, with a total of 3 species each. The thelastomátids were very prevalent with infections exceeded 60%, followed by diplogasterids which reached 36%. The mermítids were less prevalent with values close to 10%. The family Travossonematidae was the one with the lowest abundance (0.32). Knowledge of nematode community will be a great ability to interpret host-parasite relationships and in many cases determine those species pest potential bioreguladoras important agents in agricultural areas of Argentina. This study provides for the first time to the Pampas region of our country a list of white worms parasitic nematodes. - Artículo
Acceso Abierto Nematodes (Mermithidae) parasitizing grasshoppers (Orthoptera: Acrididae) in the Pampean region, Argentina(2017) Rusconi, José Matías; Camino, Nora Beatriz; Achinelly, María FernandaThis work provides the results of a survey of entomonematodes parasites of grasshoppers in grasslands of the Pampean Region, Argentina. Nymphs of Staurorhectus longicornis Giglio-Tos, Laplatacris dispar Rhen, 1939, Dichroplus elongatus Giglio-Tos, 1894 and Metaleptea brevicornis (L.) (Orthoptera: Acrididae) were collected. Mermithidae was the only family registered with seven species: Agamermis decaudata Cobb, Steiner and Christie, 1923, Amphimermis bonaerensis Miralles and Camino, 1983, Amphimermis dichroplusi Camino and Lange, 1997, Amphimermis ronderosi Camino and Lange, 1997, Hexamermis coclhearius Stock and Camino, 1992, Hexamermis ovistriata Stock and Camino, 1992, and Longimermis acridophila Camino and Stock, 1989. The values of parasitism ranged between 1-12%, and intensity not overcome the number of 5.0 nematodes per larva. The nematodes observed showed specificity, not registering the same species of parasite in more than one host species. The Pampean region constituted an area with high diversity of mermithids where new species could be consider as bioregulator agents of this troublesome insect pests in agricultural areas of Argentina. - Documento de conferencia
Acceso Abierto Propuesta de actualización en la enseñanza de la Zoología general en la Facultad de Ciencias Naturales y Museo, UNLP: participación de los alumnos(2016) Camino, Nora Beatriz; González, Sandra Elizabeth; González, AldaLa propuesta de realizar una encuesta a los alumnos de Zoología General de la Facultad de Ciencias Naturales y Museo, UNLP, surge de la necesidad de conocer las inquietudes de los alumnos en los temas académicos que más directamente los afectan, de modo que se pueda recopilar y acceder a las opiniones y sugerencias de una manera unificada, directa y estadística. Así la presente propuesta pretende identificar los problemas académicos de los alumnos, como así también los relacionados con los métodos de estudio y poder incluir los avances tecnológicos. Habrá que distinguir entre problemas de carácter general y problemas puntuales, recoger propuestas que permitan mejorar la enseñanza, preguntando a los alumnos en qué aspectos les gustaría mejorar su educación. De los puntos anteriores, se pretende obtener una retroalimentación constructiva, que permita a los profesores tener una visión real de su asignatura (empatía) y ponga de manifiesto sus puntos fuertes y débiles. Además, la encuesta fomentará que el alumno influya directamente en su formación de una manera sencilla y ágil, puesto que contestar la encuesta llevará sólo unos pocos minutos. Así, por una parte el alumno de Zoología General puede tomar conciencia de que sus opiniones son escuchadas y por otra, la encuesta ayudará a encauzar la participación del alumno en su universidad impidiendo que las opiniones y las sugerencias se dispersen en foros más restringidos. Estas innovaciones consensuadas entre docentes y alumnos otorgarán a la Cátedra una mejora significativa que puede irradiarse a las otras asignaturas de primer año.